Tlačová správa

Tlačová správa

napísal BRUTAL, publikované dňa 04.06.2016 Brutal bol od začiatku konštruovaný ako športové náradie, ktoré sa nespolieha na žiadne pomocné systémy - ABS, ASR, ESP či posilovače čohokoľvek!...
Slovensko stavia nový superšportiak. Bude prelomový

Slovensko stavia nový superšportiak. Bude prelomový

napísal Drahomír Piok HN, publikované dňa 04.03.2016 Nemusíme byť len výrobná hala, kde sa skladajú autá. Dokážeme vyrobiť aj vlastné. Toto je Brutal s výkonom 300 koní....
Brutal Newsletter

Brutal Newsletter

napísal Brutal, publikované dňa 23.02.2016 Spúštame Brutal Newsletter ...

Brutal: slovenský športovec bez kompromisov. Boli sme pri výrobe!

napísal Ján Hargaš, publikované dňa 16.07.2015

Brutal je značka, ktorá ušiam slovenského motoristického fanúšika musí niečo povedať. Už dnes máme byť na čo hrdí.

Ak sa vás spýtame čo vám ako prvé napadne pri slovnom spojení slovenské športové auto, väčšina odpovedí by znela ako Attack, či Praga R1. Už niekoľko rokov sa pracuje na treťom plnokrvnom športovom aute s dvojkrížom v preukaze. Vlastne, s tým slovenským dvojkrížom to nie je také jednoduché, ale o tom až neskôr... Ak si o problémoch s našimi zákonmi a byrokraciou, ktoré Brutal sprevádzajú chcete prečítať hneď, kliknite sem.


Brutal je jednoznačne Made in Slovakia. Vzniká nielenže v susedstve prvého ozajstného pretekárskeho okruhu na Slovensku – Slovakia Ringu. Vzniká tiež iba čo by kameňom dohodil od sídla Pragy a od miesta, kde vznikol Attack.

Príbeh zrodu Brutalu je ako z amerického filmu o motorizme. Akurát, že sa všetko neskončí hapyendom za dve hodiny plné akcie a vône benzínu. V skutočnosti všetko trvá dlhšie a nudné úseky nie sú zrýchlené a doplnené dobrou hudbou, trvajú roky.

Prečo chce niekto postaviť vlastné auto?

Lebo autá miluje, lebo nimi žije a tiež preto, lebo to dokáže. Teda, na začiatku si to myslí. Kým sa však od prvotnej myšlienky dostanete až k finálnemu produktu, pretečie veľa vody. Tvorca Brutalu Marián Lušpai hovorí, že boli chvíle, keď projektu veril iba on. Postaviť auto vyžaduje um, schopnosti a poriadne tvrdú makovicu. Je to ako ísť hlavou proti múru. Keď už si myslíte, že ste sa jedným múrom prebili, zistíte, že je za ním ďalší a potom ďalší...

Brutal začal vznikať pred viac ako 6-timi rokmi, no myšlienka postaviť auto je staršia. Marián Lušpai sedel už vo všeličom, odjazdil státisíce kilometrov a rýpal sa asi v každom aute, na ktoré si spomeniete (ak nemáte 100 rokov). Jedno auto bolo pomalé, druhé príliš drahé, tretie príliš silné, štvrté aj dobré, ale nedostupné. To naozaj nikto nevie postaviť auto, v ktorom by ste si jazdu naozaj užili a nestálo by milión? Každé auto má svoje ale. On sa rozhodol, že postaví auto bez ale. Tak nejak vznikol Brutal.

Návšteva v jame levovej

Keď som cestoval na návštevu k Brutalistom s cieľom vidieť ich prototyp na vlastné oči, hodinu som blúdil. Na juhu západného Slovenska sa celkom vyznám, ale až tak dobre nie. Na ceste k Brutalistom totiž nenájdete žiaden pútač, ani šípku s nápisom v duchu: Brutal tadeto. Miesto, kde auto vzniká nie je verejne známe a Brutal má na tajnostkárstvo jasný dôvod: závisť vládne svetu...

Nakoniec cieľ svojej cesty nachádzam, víta ma Marián Lušpai ml., ktorý sa stará okrem iného o Public relations, s rešpektom obchádzam strážneho psa a hrniem sa za veľkú železnú bránu.

A tam je: biely prototyp s brutálnym názvom Brutal privarený k podlahe. Prichádza tvorca myšlienky, otec rodiny, šéf a konštruktér v jednom – Marián Lušpai senior a hneď sa púšťame do prehliadky. V dielni sa medzitým pracuje na dizajne palubnej dosky, priestor je dosť obmedzený, a tak sa opatrne blížim k prototypu. Vyzerá to tam ako v klasickej dielni autoservisu. Až na to, že namiesto Fiatu, či Škodovky sa všetko točí okolo budúceho superšportu.

Že je Marián Lušpai nadšenec telom i dušou spoznáte za pár chvíľ. Okamžite sa pustíte do rozhovoru, či skôr monológu prerušovaného klasickými otázkami. Čas ubieha, dozvedáte sa toľko ako na prvej hodine v škole, mozog funguje na plné obrátky (i tak dosť často nestíha) a postupom času sa z vás stáva fanúšik, ktorý si popri odbornom monológu tohto nadšenca/profíka zrátava koľko ešte musí šetriť a koľko obličiek musí predať, aby sa k tomu autu jedného dňa dostal.

Keď už Brutal bude, bude iba na okruh, alebo sa s ním bude dať aj legálne jazdiť?

Cieľom Brutal tímu nikdy nebol okruhový špeciál. Ich svätým gráľom je auto, ktoré bude legálne jazdiť po našich cestách. Ako to dokážu? Sú dve možnosti: alebo im pomôže štát (trpký úsmev nie je len na vašej tvári), alebo sa na celú túto pakáž vykašľú a auto bude registrované v inej krajine. V krajine, kde mal istého času každý druhý vlastnú značku áut a vlastnú značku motoriek...

Koľko stojí? Veľa i málo

Určiť cenu auta vyrobeného bez kompromisov nie je ľahké. Ak by ste mali zaplatiť všetky normohodiny, ktoré tvorca auta pri svojom projekte strávil, stálo by milióny (eur). Lenže to od vás Brutal nechce. Prapôvodnou myšlienkou, ktorá rozpohybovala celý projekt je postaviť prvotriedne super auto, ktoré si budete môcť dovoliť.

50 000 eur za úplný základ je v ponímaní priemernej mzdy okolo 400 eur veľmi veľa. Ale o koľko viac je 1 000 000 eur za Pagani Huayru, ktorá je postavená na podobnom princípe?

Brutal nechce byť ľudový wagen, ale v porovnaní s konkurentmi je 50 tisíc peňazí viac ako konkurencieschopná cena.

Ako zrýchliť auto? Laik: dať silnejší motor. Profík: znížiť hmotnosť

Keď počujeme, že má auto šesťlitrový osemvalec a nejakých 500 koní, už nám slinka tečie. Veď čím silnejšie, tým lepšie, nie?

Áno aj nie.

S väčším motorom budeš mať viac sily, lepší zvuk a na dlhej rovinke budeš rýchlejší, no...

No potom príde zákruta a tam ťa predbehne auto s tretinovým výkonom. Ako? Lebo je ľahšie.

Základnou formulkou ako zvýšiť dynamiku je znížiť váhu. A tak sa znižuje a znižuje.

Najľahšie by bolo osekať auto o karosériu, dať dolu strechu a nechať vodiča nech mrzne vonku, sediac na podvozku tak ako to urobil Ariel pri Atome. Lenže to už nie je auto. Inou cestou je vymieňať ťažšie materiály za ľahšie, zmenšovať motory, prevodovky a pritom zvyšovať výkon a krútiaci moment. Netreba zabudnúť na tú bezpečnosť, takže... Je to skrátka veda.

Dnes je moderné využívať karbónové vlákna. Karbón má výborné vlastnosti, je pevný, no zároveň krehký. Nepodlieha korózii a pri náraze sa neohýba ale triešti, čím absorbuje obrovské množstvo energie. Má však jeden háčik – je poriadne drahý.

Na trhu je však viacero moderných kompozitných materiálov, ktoré nemajú takú vysokú cenu a majú veľmi podobné vlastnosti. Vďaka nim majú dvere (ktoré sa mimochodom zdvíhajú hore) iba 6 kíl. Vyskúšajte si dvere na vašom aute ;).

Kapotáž motora umiestneného vzadu pripomína Koenigsegg, zdvihnete obrovský a pritom ľahký kryt a motor je celý váš.

Ale aký to má motor?

Ešte počas testov pred šiestimi rokmi (keď sa po okruhu premávala hrubá konštrukcia) mal prototyp Brutalu štvorvalcovú prepĺňanú jednaosmičku od koncernu VW (napr. staršia Octavia, Passat). Motor má celkom slušných 180 koní, no počas jazdenia sa potvrdilo to, čo sa dnes len tak hocikomu nepodarí. Motor nestíhal podvozku. Pri väčšine športových áut je to dnes naopak. Športové auto sa dnes pre ušetrenie nákladov robí na podvozku bežného auta s tým, že sa pridá silnejší motor. Možnosti takéhoto auta sú však obmedzené – veľmi rýchlo sa takto dostanete na hranu podvozku. Možno ste to zažili: motor by ešte šiel, no auto sa začína vymykať spod kontroly. Typickým príkladom sú premotorizované muscle cars, ktoré rovinku zvládajú, no do zákruty s nimi radšej nechoďte. Brutal to mal presne naopak a tak bolo jasné, že treba viac výkonu.

Voľba rýchlo padla na fantastický prepĺňaný štvorvalec od Subaru s výkonom 300 koní. Podvozok však zvládne aj dvakrát toľko. To už ale záujemcovia budú musieť siahnuť hlbšie do peňaženky a hlavne... načo, keď s týmto motorom zrýchlite z nuly na sto za 3,9 s? Pre dobrý pocit, no nech sa páči! Pre dobrý pocit si môžete pokojne objednať aj štvorvalcovú beštiu od AMG. Z ceny sa vám potom pretočia panenky ale aspoň môžete povedať, že máte AMG, no nie? Základ s perfektným vyladeným motorom od Subaru s minimálnym výkonom 300 koní (ak chcete pokojne aj viac, no bacha na životnosť) je poriadna šupa, no nie?

A klímu to bude mať?

Ach... Ale áno, klíma bude, ibaže si priplatíš. A dosť. Prečo? To je taká drahá? Nie, nie je taká drahá. Iba do čistokrvného športového auta nepatrí. Predovšetkým znižuje výkon a zvyšuje váhu. Ale ak chceš, dostaneš.

Na dnes stačilo, čo poviete? Zvyšok príbehu si odložíme na zajtra. Je toho ešte dosť, čo treba popísať. Lebo postaviť vlastné auto s použitím vlastných súčiastok je beh na dlhé trate. Postaviť ho na značky a legálne s ním jazdiť po uliciach je prakticky nemožné. Napriek tomu Brutal nechce ísť iba na okruhy. Chce jazdiť po našich cestách(necestách). Ako prebieha boj s chobotnicou zvanou byrokracia sa dozviete zajtra.

Viac o Brutale nájdete tu. Najnovšie info zasa získate na ich fanpage. Ani tam však nenájdete to, čo zajtra u nás ;)